Orgel

orgelHet orgel in de Grote Kerk is gebouwd door orgelbouwer J.C. Scheuer & Zn. te Zwolle, en werd op 15 oktober 1843 in gebruik genomen. Het orgel had toen twee klavieren en een aangehangen pedaal. Al gauw bleek het orgel van binnen niet zo fraai als van buiten. Daarom werd P. van Oeckelen & Zn. te Haren de opdracht gegeven het orgel te renoveren en uit te breiden. Het vernieuwde orgel met twee klavieren en een vrij pedaal werd op 8 mei 1859 in gebruik genomen.

Hierna is het orgel nog drie keer gerestaureerd, waarbij de dispositie telkens enigszins werd aangepast. In 1939 werd het orgel gerestaureerd door H.W. Flentrop te Zaandam. Bij de grote restauratie van de Grote Kerk in 1969 werd ook het orgel grondig onder handen genomen. Het gehele mechaniek van het orgel werd hiervoor overgebracht naar de werkplaats van fa. Pels & Van Leeuwen te Alkmaar. Op 22 december 1969 kon het orgel weer in gebruik worden genomen.

De laatste restauratie was in 2012, eveneens door fa. Pels & Van Leeuwen te Alkmaar die het orgel sinds 1969 heeft onderhouden. Het gerestaureerde orgel kon op 18 maart 2012 weer in gebruik worden genomen.

Vanaf 1 april 1968 tot 5 april 2020 werd het orgel bespeeld door de organist in vaste dienst J.G. van Tellingen, daarbij vaak geassisteerd door zijn vrouw.

Hoofdwerk C-f’’’ Rugwerk C-f’’’ Pedaal C-d’
Bourdon 16’ Prestant 8’ Subbas 16’
Prestant 8’ Holpijp 8’ Octaaf 8’
Holpijp 8’ Prestant 4’ Octaaf 4’
Viola di Gamba 8’ Flûte d’amour 4’ Bazuin 16’
Octaaf 4’ Spitsfluit 2’ Trombone 8’
Flûte douce 4’ Quint 1⅓’ (af c)
Quint 3’ Sesquialter discant 2 sterk
Superoctaaf 2’ Dulciaan 8’
Cornet discant 5 sterk Tremulant
Mixtuur 2’ 4-6 sterk
Scherp 1’ 3-4 sterk
Trompet 8’

Koppelingen: rugwerk aan hoofdwerk, hoofdwerk aan pedaal, rugwerk aan pedaal.

Kijk op de website Orgels in Drenthe voor uitgebreidere informatie over het orgel.